Lyhyt kronikka

Stalinin Lapset
Video: Stalinin Lapset

Sisältö

kronikka Se on eräänlainen kertomus, joka esittelee tapahtumia aikajärjestyksessä ja yrittää olla mahdollisimman selittävä ja objektiivinen aiheesta, josta kerrotaan.

Kronika kertoo ja välittää tapahtumia peräkkäin tavoitteenaan esitellä ja välittää kerrotut tapahtumat lukijalle.

Voit tehdä lyhyitä aikakirjoja elokuvasta, historiallisesta tapahtumasta, kirjasta, tietystä tapahtumasta jne. Tunnetuin esimerkki kronikasta voisi olla Raamatun tarina, koska siinä kerrotaan kronologisesti antiikin tapahtumia.

• Katso myös: Aikajärjestys

Aikakirjojen käyttö

Yleensä lyhyessä aikakirjassa viitataan paikkaan ja aikaan (päivämäärät ja aika) lukijan paikantamiseksi tilassa ja ajassa. Lyhyitä aikakirjoja käytetään usein journalistisella alalla, koska se on tehokas lajityyppi lähettää tapahtumia objektiivisesti.

Muissa tapauksissa kronikka voi olla suunnattu pienelle yleisölle, kuten koulun luokkahuoneelle. Aikakirjoja on helppo ymmärtää, ja niitä käytetään yleensä lasten tarinoissa, kertomuksissa kielen opettamiseen.

• Katso myös: Kirjallisuuskronikka

Esimerkkejä lyhyistä aikakirjoista

1. Lyhyt journalistinen kronikka

Ana nousi perjantaina 14. maaliskuuta klo 10 hänen tapansa mukaan.

Aamiaisen jälkeen hän lähti.

Hän käveli ulos työhuoneen ovesta, joka oli muutaman korttelin päässä hänen kodistaan.

Ylittäessään suurta Avenida San Martínia, hän ei huomannut, että auto oli tulossa vastakkaiseen suuntaan, ja autolla ei pystytty välttämään Anaa, se juoksi hänen yli.

Ana siirrettiin lähimpään sairaalaan. Onneksi kaksi päivää myöhemmin Ana vapautettiin pienistä loukkaantumisista ja ulkoisista lääkärintarkastuksista.

1. Lastenkertomuksen kronikka

Vuonna 2001, tuntien alussa, vain 4-vuotias María oli kertonut äidilleen, ettei hän menisi kouluun. Hän tunsi olevansa hyvin pieni eikä halunnut erottua hänestä.

Hän itki koko yön melkein voinut nukkua ahdistuksesta ensimmäisen koulupäivän ajan. Hänen äitinsä, hieman huolissaan, nousi tuona 4. maaliskuuta vähän aikaisemmin ja valmisti aamiaisen, jota Maria rakasti: paahtoleipää voita ja vuohenjuustoa.

Mutta Maria ei tuskin syönyt mitään.

Kello 8.00 he lähtivät talosta koululle, joka oli 11 korttelin päässä Marian talosta.

Mutta kun hän saapui koulun ovelle, Maria tapasi naapurinsa Rocíon.

Kun hän näki Rocíon astuvan kouluun ilman vaikeuksia, María seurasi häntä. Yhdessä he tulivat kouluun ensimmäisenä päivänä ja joka päivä sen jälkeen, kunnes olivat päättäneet peruskoulun.

1. Historiallisen tapahtuman kronikka

Titanicin uppoaminen

15. huhtikuuta 1912 tapahtui yksi historian suurimmista meritragedioista; Titanicin uppoaminen.

Tämä matka oli hohtavan Titanicin ensimatka. Sen pitäisi ylittää Atlantin valtameri, kunnes se saavuttaa Pohjois-Amerikan rannat Yhdysvalloissa.

Toinen olisi kuitenkin upean aluksen kohde: edellisenä iltana, 14. huhtikuuta 1912 noin klo 23.40, Titanic törmäsi jättimäiseen Jäävuoreen, joka repi aluksen rungon siten, että sitten Muutamassa tunnissa Titanic upposi merenpohjaan.

Huolimatta miehistön yrityksistä pyytää apua radion kautta, yhtään alusta ei tullut heidän luokseen. Niinpä Titanic haudattiin jo merenpohjaan, jotta hän ei voinut nähdä 15. huhtikuuta aamua (täsmälleen klo 02.20).

Tragedia kesti yli puolet väestöstä (1600 ihmistä upposi veneen mukana, kun matkan kokonaismäärä oli 2207 henkilöä).

1. Matkan kronikka

Lomamatkan ensimmäinen päivä

Bussi lähti tämän vuoden 20. helmikuuta klo 17.00. Seuraavat 10 päivää vietämme vuoristossa Barilochen kaupungissa, Neuquénin maakunnassa Argentiinassa.

Saapuessamme kello 12 21. helmikuuta valmistauduimme ottamaan huoneen. Lämpimän suihkun jälkeen menimme kauppakeskukseen lounaalle.

Löysimme vihdoin ravintolan, josta me kaikki pidimme. Söimme siellä ja noin klo 14.00 palasimme hotelliin aloittamaan lomamme ensimmäisen retken: vierailun Otto-vuorelle.

Saavuimme sinne klo 15.00 ja nousun jälkeen kävimme museossa ja pyörivässä konditoriassa. Emme tietenkään voineet välttää kahvin nauttimista makeisissa ja upeiden Cerro Tronadorin (aina luminen, aina upean ihailla) tarkkailua etäisyydellä.

Myöhemmin käymme metsässä, joka sijaitsee sivuttain samalla Otto-kukkulalla.

Onnistuimme ottamaan useita valokuvia ja päätimme palata klo 19.00.

Sitten hotellissa vaihdamme vaatteet ja lähdemme käymään kauppakeskuksessa, ostoksilla ja aterioimaan meren antimilla.

Noin kello 23.00 palaamme hotelliin väsyneinä ja haluavina nukkua ja seuraavana päivänä aloittaa uuden perheseikkailun.

1. Tosiasian kroonika

Lucia tuli talooni joka aamu, kun olimme tyttöjä. Muistan, että vuonna 1990 me molemmat soitimme kadulla aamusta auringon laskemiseen.

Muutaman vuoden kuluttua Lucia lopetti pelaamisen. Tietysti aika kului, emmekä olleet enää 10-vuotiaita ... Hän ja minä aioimme täyttää 15 vuotta kevääseen 1995 mennessä. Oli loogista, että hän ei enää tullut soittamaan kuten me aikaisemmin. Hän ei kuitenkaan myöskään käynyt luonani.

Jouluna 1995 hän ei edes soittanut minulle puhelimitse. Ilmeisesti ystäväni Lucia tapasi hyvin komean pojan.

Vuodet kuluivat ja katuin hänen vieraantumistaan, mutta elämääni tuli muita ystäviä.

Jotakin kuitenkin tapahtui: 17. kesäkuuta 2000 klo 14.35 Lucia tuli taloni luo kuten vanhoina aikoina, mutta tällä kertaa hänellä oli sydänsärky, koska äitinsä oli aikeissa kuolla. .

Sillä hetkellä kaikki tuskani ja ahdistukseni olivat kadonneet, jotta voisin hillitä hänen tuskansa. Heidän etäisyydellään ei enää ollut merkitystä näinä vuosina.

Hänen äitinsä kärsi tuskaa melkein 4 kuukautta, ja 1. lokakuuta 2000 hän kuoli tuhoisaan syöpään.

Lucian tuska oli valtava, mutta häntä ympäröivät kaikki hänen rakkaansa.

Tänään, 15 vuotta myöhemmin, tapahtuman jälkeen, voin sanoa, että Lucía ja minä olemme edelleen hyvin läheisiä ystäviä kuin silloin, kun hän tuli soittamaan iltapäivisin vuonna 1990.